وبلاگ

تاور کرین چیست و چگونه کار می کند؟

خب بیایم یکم در رابطه با تاورکرین‌ها صحبت کنیم.

تاور کرین ها (جرثقیل برجی)، شکل مدرنی از اهرم های تعادلی هستند که از همان قطعات اصلی تشکیل شده اند.

معمولا پایه تاور کرین (پایه تثبیت) در بتن مسلح قرار می گیرد و گاهی اوقات به بخش هایی از سازه و یا ساختمان هم، توسط کمربند مهار می شود.

تاور کرین متحرک خود در سه نوع موجود است:

  1. تاورکرین ریلی
  2. تاورکرین جاده ای
  3. تاورکرین شناور

 

در ساخت این تاور کرین از قطعات ساده ای به شکل خرپا استفاده شده است.

تاور کرین های متحرک شعاع عملیاتی وسیعی دارند و ارتفاع زیادی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

تاور کرین چیست

پیدایش تاور کرین

ازآنجاکه تاور کرین نیز یک نوع اهرم تعادلی است پس می‌توان گفت که پیدایش و استفاده از آن توسط یونانی‌های باستان اتفاق افتاده است. در آن زمان‌ها برای پروژه‌های ساخت‌وساز از حیواناتی مانند الاغ برای حمل بار استفاده می‌کردند و بعد از مدتی توانستند وسیله‌ای بسازند که قدرت حمل بار را مانند الاغ و قابلیت چرخش در سر جای خود را مانند انسان داشته باشد.

همچنین یونانی‌ها برای افزایش سرعت  از تاور کرین ها در بندرگاه‌هایشان برای بارگیری کشتی‌ها و استفاده در ساخت‌وسازها از آن‌ها استفاده می‌کردند مانند:ساخت برج‌های سنگی . نخستین جرثقیل‌های برجی از چوب ساخته‌شده بود، اما بعد از انقلاب صنعتی، تاورکرین ها را از چدن، آهن و فولاد می‌ساختند.

کاربردهای تاور کرین

تاور کرین ها معمولاً بهترین ترکیب از ارتفاع و ظرفیت بالابری را فراهم کرده و به‌صورت گسترده در مواردی مانند:

ساختن سدها

برج‌ها و ساختمان‌های مرتفع

سدسازی

ساخت سیلو

حمل بار در بندرها و گمرک‌ها

چرا تاور کرین ها سقوط نمی‌کنند؟

برای یک تاور کرین بحث تعادل بسیار مهم است و برای اینکه یک بتواند تعادل و استقامت خود را حفظ کند پایه‌های آن (پایه تثبیت) را داخل زمین و در بتن قرار می‌دهند دقیقاً مانند یک ساختمان که قبل از شروع به ساخت پایه‌های آن را می‌ریزند . همچنین اگر نیاز باشد با استفاده از کمربندهای تعادلی نیز تعادل تاور کرین را حفظ می‌کنند تا مانع سقوط آن شود. همچنین برای حفظ تعادل بین بازوی جلویی تاور کرین که وظیفه حمل و بلند کردن بار را دارد در پشت سر آن نیز یک بازو با وزنه‌های بتنی قرار می‌دهند تا تعادل وزنی بین دو طرف این اهرم غول‌پیکر ایجاد شود.

هنگام نصب اولیه جرثقیل برجی، پایه تثبیت آن بایستی مطابق با مشخصات فنی موردنیاز که در دفترچه آن نوع خاص از تاور کرین قیدشده، با نظارت و تائید مهندس ساختمان اجرا شود. ازآنجاکه دسترسی به این بخش و بررسی دقیق مشخصات حین بهره‌برداری از سوی بازرس امکان‌پذیر نیست، تأییدیه مهندس ناظر ساختمان در این زمینه موردنیاز خواهد بود.

مقایسه ملات خمیری پلیمورتکس با چسب بلوک های گازی

پیشنهاد برای مطالعه

به دنبال روشی ساده برای حمل مصالح در پروژه طبقاتی خود هستید، ملات پلیمورتکس میتواند بهترین گزینه انتخابی برای شما باشد. این نوآوری باعث افزایش سطح ایمنی و امنیت در پروژه های ساختمانی خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

من متن تبلیغی هستم. برای تغییر این متن روی کلید ویرایش کلیک کنید. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

درج کنیددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *